În cadrul Movement for Improvement are loc un proces continuu de cercetare, care ne ajută să ne pregătim pentru plecarea noastră în iunie, iar fiecare experiență este extrem de valoroasă. Astfel, am avut ocazia să facem cunoștință cu mai mulți studenți veniți tocmai din Belgia, din școli precum: PXL Education sau cei de la Științele Educației.
Alături de ei, am avut ocazia să descoperim puțin din ceea ce vom vedea în curând, cu ochii noștri. Împreună cu cei de la Științele Educației, studenți veniți într-un schimb de experiențe, am comparat sistemele de educație – cel din Belgia versus cel din România. Am avut un dialog îndelungat, iar în final am ajuns la concluzia că cel din Belgia este mai complex decât al nostru, în principal pentru că elevii de acolo trec prin mai multe examene oficiale. Elevii din România susțin două mari examene în parcursul lor școlar: Evaluarea Națională și Bacalaureatul, pe când belgienii au examene în fiecare an, din toate materiile pe care le studiază și se pare că acestea sunt la fel de dificile precum Evaluările noastre Naționale. Acest lucru ne-a surprins nespus și, în același timp, ne-a pus pe gânduri.
În cea de-a doua întâlnire pe care am avut-o, am discutat cu studenți și profesori care au venit chiar și să predea în cadrul a câtorva ore din programul nostru. Ei ne-au prezentat principiile comunicării nonviolente și au organizat niște jocuri de rol, prin care ne-au cerut să ne exprimăm opinia cu privire la diferite aspecte ale societății din ziua de azi și ceea ce se consideră astăzi a fi bunele maniere.
Cu toții am fost atât de entuziasmați de prezența lor, încât am decis să le prezentăm proiectul nostru și să le cerem să ne răspundă la câteva întrebări. Ne-a bucurat nespus să vedem cât au fost de încântați de idee!
De data asta, am avut ocazia să explorăm și celelalte arii de interes ale echipei de anul acesta. Am aflat lucruri, precum faptul că școlile din Belgia își învață elevii să meargă pe bicicletă și oferă examene la finalul cursurilor pentru a se asigura că respectivul copil va fi în siguranță de unul singur, pe bicicletă. Mai mult, un alt lucru care arată cât de importantă este cultura bicicletelor pentru belgieni este faptul că părinții sau chiar profesorii, se oferă de multe ori să coordoneze traficul din fața școlilor în orele aglomerate, pentru a se asigura personal de siguranța micilor bicicliști.
Infrastructura pentru tineri, un alt subiect de anul acesta, ni s-a spus că este destul de bine dezvoltată, de asemenea. Vizitatorii noștri ne-au dat exemple precum: spațiile verzi bine amenajate, parcurile de skating sau casele lor de tineret. Acestea din urmă îi implică și pe tineri în luarea unor decizii pe care, în România, le-ar face doar Primăria orașului, chiar dacă acestea afectează și comunitatea mai tânără, lucru pe care noi l-am găsit fascinant.
Un alt topic de care am fost foarte interesați să aflăm mai multe a fost reciclarea deșeurilor. Le-am povestit despre cum acest lucru nu este tocmai „popular” în România și despre proiectul desfășurat în școală, prin care se vrea să se educe copiii cu privire la reciclat. Aceștia s-au arătat foarte interesați și au răspuns cu sinceritate la întrebările noastre, oferind chiar și sfaturi. Ne-au spus că nici în Belgia acest lucru nu este pus la punct, dar că în ultimii zece ani ei au văzut progrese. Cât despre școli, ne-au explicat că este nevoie ca elevilor să li se amintească constant să recicleze și, de asemenea, să li se explice clar de ce o fac, motiv pentru care profesorii din Belgia au luat această responsabilitate asupra lor. Aceștia îi supraveghează constant pe copii și le atrag atenția atunci când greșesc sau uită să recicleze corespunzător.
Toate aceste informații și multe altele, ne-au captat atenția și ne-au sporit entuziasmul în cadrul unor momente pe care sperăm să le retrăim cât mai curând, de data asta departe de casă, în Belgia. Dialogul plin de căldură, glumele, râsetele și voia bună împrăștiată în toată școala au făcut aceste clipe cu adevărat memorabile.
Le suntem recunoscători tuturor celor care ne-au vizitat – pentru timpul, pentru răbdarea lor, dar mai ales pentru cunoștințele pe care le-au împărtășit cu noi, căci sunt deosebit de importante pentru acest proiect. Sperăm că experiența lor alături de noi a fost la fel de plăcută și că, poate într-o zi, ne vom revedea.